سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حقّ سرپرست علمی تو آن است که وی رابزرگ بشماری و مجلسش را محترم بشماری و به او نیک گوش کنی [امام سجّاد علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :28
بازدید دیروز :2
کل بازدید :41855
تعداد کل یاداشته ها : 35
103/3/1
12:31 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
مهسا قاسم پور[0]

خبر مایه

بازار هنر «آرمُری» امسال توجه ویژه‌­ای به هنر دست­‌کم‌­گرفته‌­شده‌­ی مدرنیست‌های زن و هنر معاصر چین داشته‌­است. آرمری نشان روشنی‌ست از دست‌درازی‌های بازار به آکادمی و این‌که چگونه کوشش‌های سطحی برای بازتعریف تاریخ هنر در چارچوب‌های مالی محض صورت می‌گیرد.

حسین ایالتی

«ما چیزی را به نیویرک نشان خواهیم داد که خواب آن را هم ندیده است»؛ این سخن تاریخی «والت کون» یکی از برگزارکننده‌­های نخستین نمایشگاه «آرمُری» (زرادخانه) در سال 1913 است. آن­‌چه نیویرک خواب­‌اش را هم نمی‌­دید پس از صد سال الگوی اسمی بزرگ‌ترین نمایش سالانه­‌ی هنر مدرن نیویرک باقی مانده است.بازار هنر آرمُری امسال در کنار بازتاب همیشگی این هنر، دو تمرکز ویژه در دو اسکله‌­ی خود دارد؛ یکی هنر دست‌کم گرفته‌شده‌ی زنان مدرنیست و دیگری هنر امروز چین.

 

در تلاشی خنده‌دار، آرمری نشان روشنی‌ست از دست‌درازی‌های بازار به آکادمی و این‌که چگونه کوشش‌های سطحی برای بازتعریف تاریخ هنر در چارچوب‌های مالی محض صورت می‌گیرد. در نمایش امسال 205 گالری­ مشهور و گاه گم‌نام جهان در دو اسکله­ حاضرند. مثل بخش‌های مختلف «وال‌مارت»، 59 گالری در اسکله‌ی 92 کارهایی از هنرمندهای «مدرن» («تاریخ‌هنری»، «مهم»، «استاد بزرگان» یا چیزی شبیه به این تعبیرهای بی‌معنی) را می‌فروشند؛ از «آرثر داو» گرفته تا «میکل‌انجلو پیستلتو» در این بخش ارایه شده‌اند. 164 گالری در اسکله‌ی 94 کارهای هنرمندهای «معاصر» جهان («نسل نو»، «در حال ظهور»، و تعبیرهای بی‌معنی دیگری مانند آن) را نشان می‌دهند.

 

 

 

 

«سوزِن هریس» در چهار بخش سالن نخست، مجموعه‌­ای شامل 35 طراحی از هنرمندهای زن مدرنیست را، هم‌چون «لیندا بنگلیس»، «لوییز بورژوا»، «هلن فرنکن‌ثالر»، «اِوا هِس»، «لی کرَزنِر»، «جُرجا اُکیف»، و دیگران ارایه کرده است. هریس در گفت‌­و­گویی، خود را در مواجهه با پرسش بازنمایی هنرمندهای زن در تاریخ هنر مردد می­‌داند: «هم من و هم پت [پت هرن از بنیان‌گزارهای بازار در1994] در حرف‌­زدن درباره­‌ی وجه زنانه تردید داریم. باید گفت، «نمایشگاه‌گردانی» این بخش‌ بیش‌تر به ترفندهایی جدید برای فروش شبیه‌اند تا ارایه‌ا‌ی روشنگر.

 

 

 

 

تمرکز ویژه‌­ای بر هنر امروز چین نیز دیده می‌شود. «فیلیپ تینری» نمایشگاه­‌گردان این بخش از سالن هنر امروز، هنرمندهای منتخب خود را به سه دسته تقسیم کرده است: هنرمندهای نسل جوان پس از مائو، هنرمندهای نسل­‌های گذشته، و همین‌­طور نمایش ویژه‌ای از کارهای «شو جِن». شو جن هنرمندی‌­ست که تینری او را در جلوی صف هنرمندهای نسلی می­‌بیند که هویت چینی را به مثابه‌­ی بخشی از یک گفت­‌وگوی جهانی بزرگ­‌تر قرارمی‌­دهند.

 

او برای این نمایش یک اینستالیشن به نام «کنش خودآگاه» با ترکیبی از رسانه‌­هایی چون نقاشی، عکس، مجسمه، هنر اجرا، و رسانه‌­های ترکیبی دیگر ساخته است. مکعبی با ضلع 3متر که در آن 50 شی غول پیکر به وسیله­‌ی دو اجراگر پنهان‌­شده به بالا پرتاب می‌­شوند. چیزهایی غیرطبیعی از یک مجسمه‌­ی نازک که مدلی از میدان «تیانان من» است گرفته تا نیم‌­تنه‌­ی ون­‌گوگ و بیننده‌­ها تنها یک یا دو ثانیه فرصت دارند تا آن­‌ها را ببینند. جن این اثر خود را در نقد مکاره‌‌هایی مانند آرمُری می‌­داند، نه در تجلیل از آن‌ها: «فکر می‌­کنم این اثر هنری در برابر پشت‌­صحنه‌­ی این نمایشگاه کامل می‌­شود. زیرا مردم در نمایشگاه‌های بزرگ خیلی سریع حرکت می‌­کنند تا تنها مروری بر کارها داشته باشند».

 

 

 

 

نخستین «نمایش آرمُری» به دلیل کمبود مکان مناسب و بودجه در یک اسلحه‌خانه برپا شد و هدف‌اش را «رهبری سلیقه‌­ی عمومی مردم به‌­جای پیروی از آن» اعلام کرد. در نمایشگاه اصلی، شاهکارهای هنر آوانگارد اروپایی از امپرسیونیست‌­ها گرفته تا کوبیست‌ها و دیگران در کنار کارهای هنرمندهای جوان امریکایی قرارداده شد. سپس در سال 1994 بازار هنر آرمُری توسط چهار دلال هنری به نام­‌های «کالین دو لند»، «پَت هِرن»، «مثیو مارکس»، و «پاول مُریس» بنیاد نهاده و به‌افتخار نمایشگاه تاریخی 1913 نام‌گذاری شد. از آن پس، هر سال اسکله­‌های متروک رود هادسن در ماه مارس بستر برپایی این بازارند.

 

 

 

 

 


94/5/8::: 3:22 ص
نظر()