پیت موندریان “Piet Mondrian” + گالری تصاویری از آثار پیت موندریان
پیت موندریان (7 مارس 1872، آمرسفورت، هلند – 1 فوریه 1944، نیویورک، آمریکا) نقاش هلندی بود.
پیت موندریان نقاش هلندی، مى خواست تصاویر خود را از ساده ترین عناصر بسازد: خطوط مستقیم و رنگهاى خاص.
او به دنبال گونه اى نقاشى مبتنى بر وضوح و انضباط بود که به نحوى قوانین علمى یا ریاضى جهان هستى را انعکاس دهد. زیرا موندریان مانند کاندینسکى وکله از خیل عارفان بود و دلش مى خواست که نقاشى اش واقعیت هاى ثابت وراى صور دائم التغییر نمود ذهنى را متجلى سازد.موندریان ترجیح مى داد در آثارش از رنگهاى اصلى قرمز، زرد و آبى و نه از رنگهاى سیاه، سفید و خاکسترى استفاده کند.او همچنین عقیده داشت که واژگان تصویرى و هندسى آثارش به عنوان واقعیتى خالص ، ثابت و مستقل عرضه شوند .
موندریان هنرمندی بود با تعلقات عرفانی که به عنوان یکی از برجستگان انتزاع هندسی – بر هنرو معماری مدرن تأثیر وسیع و عمیقی داشتهاست. او با طرح نظریه نئوپلاستیسیسم – تحول بزرگی در انتزاع (ناب) به وجود آورد.
او میخواست تصاویر خود را از سادهترین عناصر بسازد: خطوط مستقیم و رنگهای خاص. او دنبال گونهای نقاشی برپایه وضوح و انضباط بود که به شکلی قوانین علمی یا ریاضی جهان را نشان دهد.
وی بسیار تحت تاثیر کوبیسم قرار گرفته و تابلوهایی در این راستا بیافرید.این آثار در پاییز 1911 در آمستردام به نمایش گذارده شدند.بعد از این نمایشگاه، او آمستردام را به مقصد پاریس ترک کرد. موندریان تابلوهایش را در چند مرحله تکمیل کرده و به پایان می رساند.ابتدا عناصر را به سطوح غیر هم فرم تجزیه کرده و سپس با تفکیک رنگها مرحله به مرحله پیش می رفت.
arti.ir
پیت موندریان Piet Mondrian نقاش هلندی در سالهای 21-1920 با شجاعت به ساده پردازی طراحی و ترکیببندی در نقاشی پرداخت و تنها از رنگهای خام آبی، زرد، قرمز، به همراه سیاه و سفید برای رنگ آمیزی کارهایش استفاده نمود. تجربههای او در این زمینهها راههای نویی را برای هنرمندان گرافیک باز نمود. موندریان با ترکیببندیهای قرمز، آبی، زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگونی اندک در جابجایی سطوح رنگی و تناسب اندازههای آنها میتواند احساس بالقوه? یک تابلو را به کلی دگرگون نماید. و این پیام گرافیک مدرن است. او باشجاعت از ترکیببندیهای خود میکاهید تا به سادهترین و خردترین ترکیب هماهنگ دست یابد. مینی مالیزم او برای هنرمندان گرافیک که میباید پیامی را به صورت سرراست و با حداقل مداخله عوامل خارجی به مخاطب برسانند موهبتی بود.
arti.ir